Onderzoek: Nederland uiterst verdeeld over prins(es) op witte paard

Marktplaats Aanbieding biedt uitkomst aan romantici én critici

Amsterdam, 8 februari 2012 - 

Toppunt van romantiek of commerciële onzin? Valentijnsdag roept de nodige emoties op bij zowel Valentijnslovers als felle tegenstanders. Uit onderzoek door Marktplaats Aanbieding onder 3750 Nederlanders, blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (47%) nog heilig gelooft in de prins(es) op het witte paard. Maar er is ook een flinke groep mensen die hier niet (meer) in gelooft, namelijk 51%. Marktplaats Aanbieding komt beide kampen dit jaar tegemoet met twee Onwaarschijnlijke Aanbiedingen.

Prins op of in het witte paard
De opzet van Marktplaats Onwaarschijnlijke Aanbieding is om eens in de zoveel tijd een bijzondere ervaring aan te bieden voor een symbolisch bedrag. Zo ook met Valentijn. Voor de romantici is er het Valentijnspakket: je geliefde verrassen als een echte prins(es) op een heus wit paard, een romantische ballonvaart en een diner voor twee. Het paard kan echter ook ingeruild worden voor 553 pk met het Anti-Valentijnspakket: wegscheuren van alle kleffigheid in een witte Lamborghini, om daarna tot in de kleine uurtjes de beest uit te hangen met vrienden.

Ook romantici letten op centjes in crisistijden
Nederlanders kopen ook dit jaar vaak hun Valentijnscadeau via internet. Hierbij blijken weekendjes weg het populairst (39%). Ook worden er veel romantische cadeaus (in de breedste zin van het woord) online gekocht: 32% van de kopers gaat voor dit soort cadeaus. De crisis heeft echter ook de romantiek geraakt; 34% van de Nederlanders zegt minder aan Valentijn uit te geven dit jaar. En zelfs 16% van de mensen zegt  door de crisis dit jaar helemaal niets uit te geven aan Valentijnsdag.

Partner populairder dan heimelijke liefde
Ondanks deze crisis doet toch nog 63% van de Nederlanders dit jaar gewoon aan Valentijn. Belangrijkste reden hierbij is het verwennen van de partner (56%) of gewoon omdat het lekker romantisch is (24%). Daarnaast is 1 op de 5 Nederlanders heimelijk verliefd en wil diegene dit laten weten op Valentijnsdag. Van de mensen die niet aan Valentijn doen, wil 38% zijn/haar partner liever op een andere manier te verrassen.

Bijzondere ervaring
De Onwaarschijnlijke Valentijns Aanbieding is de tweede in de reeks Onwaarschijnlijke Aanbiedingen. Eerder stuurde Daniëlle de Frankrijker uit Boskoop met Kerst haar schoonouders op kosten van Marktplaats Aanbieding naar een onbewoond eiland.

* Onderzoek uitgevoerd in februari 2012 onder 3750 respondenten door Marktplaats