Marktplaats Exchange voegt 11 procent uniek bereik toe via de Tablet App

Amsterdam, 11 juli 2014 - 

Sinds deze week is het ook mogelijk om via de Marktplaats Exchange in te kopen op de Marktplaats Tablet App voor iOS. Het gaat hierbij om de standaard IAB-formaten Medium Rectangle en Leaderboard. Marktplaats maakt hierbij gebruik van de techniek van Improve Digital. De eerste tablet-posities zijn al ingekocht via de exchange. Tot nu toe was inkoop via de Marktplaats Exchange alleen mogelijk voor de mobiele en desktop website. Met het toevoegen van beide formaten biedt Markplaats haar adverteerders meer bereik en cross device inkoop via de Marktplaats Exchange. De mogelijkheid om in te kopen voor de Android App is momenteel in ontwikkeling.

Nieuwe doelgroepen aanspreken
Vorig jaar groeide Marktplaats met 25 procent dankzij de groei van het mobiele verkeer op het handelsplatform. Onlangs is het mobiele bereik ook toegevoegd aan het DDMM bereikonderzoek, uitgevoerd door Gfk. Uit de laatste cijfers van april blijkt dat het Marktplaats Tablet-verkeer een bereik van 11 procent toevoegt bovenop desktop-verkeer. De overlap van bezoekers van desktop en tablet is klein, minder dan 6 procent. Met de toevoeging van tablet in de Marktplaat Exchange zijn adverteerders in staat een nieuwe doelgroep aan te spreken. Daarnaast verschilt de piek in verkeer per device. Zo blijkt dat Markplaats ‘s ochtends meer bezoekers via de mobiele telefoon trekt, gedurende de dag komt het meeste verkeer via de desktop. ‘s Avonds komen de meeste Marktplaats-bezoekers via de tablet.

“De groei van het verkeer op Marktplaats dankzij mobiel en het feit dat er steeds meer wordt ingekocht via de Marktplaats Exchange vraagt om continue innovatie in onze oplossingen voor adverteerders”, aldus Joep Hutschemakers, Hoofd E-commerce en Media Bij Marktplaats. “Met het openstellen van de tablet-formaten in de Marktplaats Exchange bieden we onze klanten extra bereik en de mogelijkheid om nog beter in te kunnen spelen op het juiste intentiemoment, op welk device dan ook.”

Zoekgedrag per device verschilt
Naast het toegevoegd bereik van tablet en het moment waarop consumenten verschillende devices gedurende dag gebruiken, verschilt ook het zoekgedrag op desktop en tablet van elkaar. Adverteerders kunnen via de Marktplaats Exchange kiezen voor een meer gegarandeerde koopgerichte omgeving door te bieden binnen een van de channels, bijvoorbeeld het channel Wonen. Hieronder de top vijf zoekwoorden in de groepen Huis & Inrichting, Kinderen en Baby’s en Auto’s.

Top Zoekwoorden tablet vs desktop:

Huis & inrichting
Desktop 
1. gratis
2. Ikea
3. Riviera Maison
4. Gratis af te halen
5. hoekbank

Tablet
1. hoekbank
2. Ikea
3. Riviera Maison
4. Wit
5. Gratis

Kinderen & Baby’s
Desktop
1. Vingino
2. z8
3. Bengh
4. Stokke
5. Bugaboo

Tablet
1. z8
2. Vingino
3. Stokke
4. Name it
5. Joolz

Auto’s
Desktop
1. Cabrio
2. GTI
3. Airco
4. Transporter
5. Automaat

Tablet
1. GTI
2. Cabrio
3. Airco
4. Coupe
5. Cabriolet

Over Marktplaats Zakelijk
Marktplaats geneert met 6,5 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand een enorme hoeveelheid intentiedata. Het team van Marktplaats Zakelijk verkrijgt uit deze data kennis over het online aankoopproces, waarmee zij marketeers adviseren in het opzetten van de meest effectieve communicatieprogramma’s.