Jongeren met een auto meer kans op een baan

Nationaal auto-onderzoek

11 oktober 2016 - 

 

  • Eerste rit na behalen rijbewijs vaak naar de McDonalds
  • Eerste auto geeft gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid
  • De meeste jongeren betalen tussen de 500 en 1000 euro voor eerste auto
  • Drentse jongeren betalen het minst voor eerste auto

Nederlandse jongeren denken makkelijker een baan te vinden wanneer zij over een auto beschikken. Dit blijkt uit onderzoek van Onderzoeksbureau Kien in opdracht van Marktplaats. Er zijn grote verschillen per provincie. Ruim driekwart van de Limburgse jongeren ziet voordelen in het hebben van een auto in de jacht naar een baan, tegenover een derde van de jongeren uit Flevoland. Naast meer kans op een baan geeft bijna 92% van de jongeren aan zich vrijer te voelen met hun eerste auto. Opvallend is dat vooral vrouwen zich minder afhankelijk van anderen voelen dankzij hun eerste auto.

Of jongeren nu op het platteland of in de stad wonen, bijna 70% van de respondenten geeft aan dat een auto helpt bij het vinden van een baan. Vooral jongeren in het zuiden – Limburg 79% en Noord-Brabant 75% – en het noorden – zowel Friesland als Drenthe 75% – verwachten meer succes met een auto.

Eerste rit naar de Mac

Wanneer het felbegeerde rijbewijs binnen is, blijkt de McDonalds een favoriete eerste bestemming. Het liefst rijdt men samen met de partner door de McDrive. Een eerste ritje is ook altijd spannend. Ruim een kwart van de jongeren gaf aan behoorlijk gespannen te zijn tijdens de eerste ‘solorit’.

Op ontdekkingsreis

Dat een auto vrijheid biedt blijkt ook uit het feit dat 84% aangeeft op plekken te komen waar zij voorheen niet kwamen. Vooral jongeren uit stedelijk gebied geven aan nieuwe plekken te bezoeken, terwijl dit minder geldt voor plattelandsjongeren.

Drentse jongeren geven minst uit aan auto

De hatchback-modellen van Volkswagen, Peugeot en Opel zijn het populairst onder jongeren. Waarbij prijs voor 85% bepalend is in het aankoopproces. In Flevoland, Friesland en Zeeland geven jongeren gemiddeld het meest uit aan hun eerste auto, terwijl in Drenthe gemiddeld het minst wordt besteed aan een auto. De meeste ondervraagden betaalden voor hun eerste auto tussen de 500 en 1.000 euro (13,7%) of tussen de 1.000 en 1.500 euro (12,0%). Opvallend is dat 11% in een veel hoger prijssegment koopt. Zij besteden tussen de 6.000 en 10.000 euro aan hun eerste auto.

Gezinnen vinden ruimte belangrijker dan veiligheid

Uit aanvullend onderzoek onder gezinnen blijkt dat bij de aanschaf van een nieuwe gezinsauto ruimte het wint van veiligheid. Ruim 46% van de respondenten geeft aan ruimte zeer belangrijk te vinden bij de aanschaf van een nieuwe auto tegenover 31% die veiligheid zeer belangrijker vindt. Dit blijkt ook uit het feit dat 29% hun bestaande auto heeft verkocht en kiest voor een ruimere auto dat beter past in de levensfase. Ford staat met de ruime Focus en Mondeo op de eerste plaats als het gaat om de meest populaire modellen, gevolgd door de grotere modellen van Opel en Renault.

Een overzicht van alle onderzoeksresultaten is te vinden door op deze link te klikken.