Kwartaaljournaal Marktplaats Auto’s


Column Remco Armee

Voor u ziet u de eerste editie van het Marktplaats Auto’s kwartaaljournaal, waarin ik elk kwartaal terug- en vooruitblik op nieuws, trends en tendensen uit de autobranche en op Marktplaats.nl.

Remco ArméeHulp online
Een belangrijke focus in het afgelopen kwartaal lag op de inventarisatie van het adverteergedrag van onze gebruikers. Zo viel ons op dat de huidige capaciteit en mogelijkheden van de verkooppagina’s – zoals het plaatsen van veel verschillende foto’s – niet altijd optimaal worden gebruikt. Hier helpen we onze gebruikers graag bij. Het aannemen van key accountmanagers, waar we eind vorig jaar mee zijn begonnen, is bijvoorbeeld een manier om onze gebruikers bij te staan. Hun doel is om dealers te helpen meer rendement uit online activiteiten te halen. We merken namelijk dat veel bedrijven die bij ons adverteren nog beter gebruik kunnen maken van online belangstelling, bijvoorbeeld door sneller te reageren op leads. Goed en effectief adverteren via internet verdient ook echt de volledige aandacht van de verkoper. Dit was een van de centrale punten van mijn presentatie tijdens het BOVAG–Dealercongres op 27 maart j.l.

Mens blijven
Juist nu de consument online erg actief is, en zelf de beste prijzen en informatie inwint voordat hij tot aanschaf overgaat, heeft het tonen van het menselijke gezicht van het autobedrijf meerwaarde. Trendwatching.com noemt dit fenomeen “flawsome”. Het is een extra kans voor zogenaamde “human brands”: merken die hun fouten durven toe te geven, zich transparant en klantgericht opstellen en echt in contact treden met potentiële kopers.

Vol gas met het vernieuwde Marktplaats Auto’s
Verder zijn we het afgelopen kwartaal druk bezig geweest met het voorbereiden van belangrijke veranderingen aan de site. Hoewel de basis van de vernieuwde site hetzelfde blijft, wordt Marktplaats voorzien van verbeterde functionaliteit en een frisser design. Voor Marktplaats Auto’s betekent dit eenvoudigere mogelijkheden om de zoekresultaten te filteren en zo sneller de juiste auto te vinden. Ook zal de advertentiepagina voor auto’s zo worden aangepast dat de belangrijke informatie sneller te zien is. Op dit moment is het vernieuwde platform als testversie (bèta) gestart. Er zijn 50.000 gebruikers uitgenodigd voor deze testversie. In de loop van de zomer wordt het platform opengesteld voor alle ruim negen miljoen jaarlijkse gebruikers van Marktplaats. Gebruikers die we met het hele team van Marktplaats Auto’s, ook in het volgende kwartaal, zullen blijven helpen met het kopen en verkopen van auto’s, en het vergroten van hun plezier op de site.

Graag tot het volgende kwartaal,

Remco Armee, hoofd Automotive.

<< Terug