Kwartaaljournaal Marktplaats Auto’s


Column Remco Armee

Remco ArméeIn het vorige journaal heb ik u verteld dat we bezig zijn met het helpen van gebruikers bij het optimaliseren van hun advertenties. In het afgelopen kwartaal zijn we hier ook mee bezig geweest en hebben we de persoonlijke benadering verder doorgetrokken. Zo hebben we bijvoorbeeld dealers en autobedrijven uitgenodigd op het kantoor van Marktplaats. Op deze manier konden we duidelijk laten zien en toelichten hoe wij bij Marktplaats werken, en wat de vorderingen zijn op de vernieuwde site, waar ik op deze plek al eerder over berichtte. Het was prettig om te horen dat de dealers en autobedrijven goed te spreken zijn over de duidelijke, grotere foto’s die straks op de vernieuwde site geplaatst kunnen worden, en over de overzichtelijke ordening van de informatie in de advertentie. Daarnaast hebben we gekeken naar tips en suggesties en deze waar mogelijk ook toegepast, zoals de wens om een wat minder prominente plek te reserveren voor de periode dat een auto bij de eigenaar in bezit is. Door het luisteren naar onze gebruikers en op een constructieve manier van gedachten te wisselen, kunnen we van het vernieuwde Marktplaats een optimaal functionerende site maken waar iedereen snel en eenvoudig zijn weg kan vinden.

Marktplaats Automotive Seminar
Deze kennisoverdracht en wisselwerking met gebruikers heeft ook de basis gevormd van het allereerste Marktplaats Automotive Seminar, dat op 15 mei plaats vond in de Amsterdam Wharf. Hier hebben we verschillende partijen uit de automotive branche en daarbuiten samen gebracht om kennis te delen en inspiratie op te doen. Auto dealers, mediabureaus, importeurs en verzekeraars kwamen nu – soms voor het eerst – met elkaar in contact, wat tot unieke inzichten en betrokken discussies leidde. Op het seminar is onder andere een onderzoek gepresenteerd naar het aankooptraject van autokopers. Uit dit onderzoek blijkt dat de autokoper zich vaak eerst online oriënteert via verschillende kanalen, voordat de koper een keus maakt en overgaat tot de aankoop. Verder zien we dat op basis van online zoekgedrag autokopers ingedeeld kunnen worden in vier typen, waarvan het grootste deel (43%) bestaat uit zogenaamde “doelgerichte voorkeurskopers”. Deze koper weet van te voren al welk merk en type auto hij/zij wil aanschaffen, waarbij vooral de snelheid en eenvoud waarmee deze auto gevonden kan worden belangrijk is. Daarnaast koopt deze groep over het algemeen een nieuwere auto boven de tien duizend euro. Het is een van de inzichten die we hebben gedeeld op het seminar. Aan de positieve reacties na afloop en de vraag of het seminar herhaald wordt, mogen we concluderen dat het een succes is geweest. En een vervolg sluiten we zeker niet uit, want wat ons betreft is er nog veel te delen en leren van elkaar.

In het derde kwartaal gaan we verder met het optimaliseren van het advertentiegedrag van gebruikers, het persoonlijk benaderen van dealers en autobedrijven, en het ontwikkelen van de functionaliteiten van het vernieuwde Marktplaats Auto’s.

Remco Armee, Director Marktplaats Automotive.

<< Terug