Kwartaaljournaal Marktplaats Auto’s


Vakantie speelt belangrijke rol bij keuze nieuwe auto

De autovakantie speelt een rol bij de aanschaf van een andere auto, dat blijkt uit onderzoek onder 1.030 bezoekers van Marktplaats Auto’s. Bij 60% van de respondenten die in de afgelopen zes maanden een auto heeft gekocht of zich aan het oriënteren was, speelde de geplande zomervakantie mee in de keuze voor merk en model. Als een autovakantie niet op het programma had gestaan, geeft 1 op de 5 respondenten aan te wachten met de aanschaf van een auto tot na de zomer.
Bij ruim een kwart van de respondenten heeft de zomervakantie zelfs een erg belangrijke of bepalende rol gespeeld bij de aanschaf van een auto. Vooral bij gezinnen is de aanstaande autovakantie reden tot aanschaf: bij 65% van de mensen met kinderen spelen vakantieplannen mee bij de keuze van merk en model, tegenover 54% zonder kinderen.

Man vs Vrouw, Volkswagen vs Renault
Uit het onderzoek is daarnaast een interessant onderscheid te zien in autokeuze tussen mannen en vrouwen. Waar mannen een duidelijke voorkeur voor Volkswagen hebben, blijken vrouwen liever plaats te nemen in een Renault. In ieder geval tijdens de komende zomervakantie.

Nederland nummer 1
Opvallend is tenslotte dat de Nederlander dit jaar vooral in eigen land vakantie viert en hiermee eigenlijk relatief weinig vakantiekilometers maakt. De nummer twee en drie vakantiebestemmingen, respectievelijk Frankrijk en Duitsland, zorgen voor beduidend meer kilometers op de weg. De geplande autovakantie is ook terug te zien in het zoekgedrag van Marktplaatsgebruikers: in het tweede kwartaal is er meer gezocht naar vakantievoertuigen als caravans en campers, maar ook is er in het tweede kwartaal meer gekeken naar MPV-modellen en stationwagons.

<< Terug