Kwartaaljournaal Marktplaats Auto’s


Column Remco Armee

“Traditionele dealer bestaat niet meer”
Remco ArméeNieuwe media, internet, interactiviteit, digitale innovaties: het waren doorgaans zaken waar autobedrijven weinig mee te maken wilden hebben. Want waarom zou je iets veranderen wat gewoon prima werkt? Een begrijpelijke gedachtegang, maar wanneer er niet of nauwelijks wordt gekeken naar nieuwe mogelijkheden, is de kans groot dat bedrijven achter de feiten aan gaan lopen. Dit gebeurt nu bij autobedrijven die stug aan oude werkwijzen vast blijven houden. Zo was autoverkoop vroeger het domein van de dealer, maar tegenwoordig – door internet – van iedereen. Service en garantie zijn nog steeds een meerwaarde van de dealer, maar deze klantgerichtheid moet ook doorwerken in de online strategie. Zo zien we bijvoorbeeld auto-advertenties op Marktplaats zonder informatie over de kilometerstand of het onderhoudsboekje. Het is de gedachte: “ik bepaal wat de klant te zien krijgt, en als-ie dan komt, zien we wel verder.” Maar dat pikt de consument niet meer. De autodealer 1.0 is niet meer.

Touchscreens en smart dealers
Er zijn veel interessante groeimogelijkheden voor autobedrijven met een open mind. Maar er is een cultuuromslag nodig, anders overleeft de dealer het niet. Zoals ik al eerder in één van mijn columns aangaf: showroom en website moeten een organisch geheel zijn. Digitale informatie- en communicatiemiddelen worden geïntegreerd. Smartphones en tablets zijn niet alleen leuke gadgets, maar essentiële middelen voor de consument om razendsnel informatie in te winnen. De dealer 2.0 speelt in op dit gedrag. Verschillende automerken hebben dit al begrepen. Zo is Audi bezig met het openen van hypermoderne cyberstores, waar de traditionele showroom plaats maakt voor een interactieve winkel met enorme videoschermen, computers met touchscreens en tablets. Service en ervaring staan centraal bij dit nieuwe winkelconcept. Dit zou ook de weg moeten zijn voor de moderne autodealer.

“Autodealer 2.0: de tijd is nu!”
Het besef dat tijden veranderd zijn, is belangrijk. Maar er moet ook echt wat gebeuren. Ik merk gelukkig dat steeds meer dealers in actie komen. Sinds eind vorig jaar hebben we bijvoorbeeld consultants in dienst die dealers helpen het beste uit hun online activiteiten te halen. Dealers staan hier steeds meer voor open en door de positieve geluiden en resultaten hebben we het team zelfs verder uitgebreid. Zo worden dealers weer optimaal toegankelijk voor autokopers, die niet alleen een goede auto willen, maar ook de beste kennis en service. Dus, dealers: sta op en creëer de ultieme showroom van de toekomst!

Remco Armee, Director Marktplaats Automotive.

<< Terug