Kwartaaljournaal Marktplaats Auto’s


Prijs niet altijd belangrijkste factor bij aanschaf auto

Autokopers overwegen gemiddeld twee tot drie automerken. Veel autokopers hebben een specifiek merk en model in gedachten, maar één op de drie koopt uiteindelijk iets anders dan vooraf gedacht. Op basis van hun oriëntatie pad, zijn autokopers in te delen in drie verschillende typen. Dat blijkt uit een onderzoek van Marktplaats Auto’s naar het online oriëntatieproces van autokopers, uitgevoerd door Ipsos Synovate (n=556).

Doelgerichte voorkeurskopers

Veruit de grootste groep autokopers (43%) is een “doelgerichte voorkeurskoper”. Deze koper weet van te voren al welk merk en type auto hij aan wil schaffen. Prijs is bij dit type koper niet de belangrijkste factor, vooral de snelheid en het gemak waarmee de gewenste auto gevonden kan worden zijn belangrijk. Daarnaast koopt deze groep over het algemeen een jonge auto boven de tienduizend euro. Deze groep bezoekt Marktplaats relatief vaak tijdens de oriëntatiefase (gemiddeld 13 keer).

Een ander type koper is de “system beater” (20%), die juist wel naar prijs kijkt. De koper oriënteert zich meer dan gemiddeld online en kopen vaker een gebruikte auto. Het zijn vaker vrouwen die, met gemiddeld 15 keer, het vaakst terugkeren naar Marktplaats. De “oriënterende ontdekkers” (15%) zijn vaker mannen en kopen een nieuwe en duurdere auto. Voor “niet-betrokkenen” (9%) mag het oriëntatie- en koopproces zo min mogelijk moeite kosten.

Voor kopers in een prijsklasse ónder de tienduizend euro is bouwjaar één van de belangrijkste aandachtspunten, terwijl bij auto’s boven de vijfentwintigduizend euro vertrouwdheid met het merk vooral van belang is.

Eén op drie koopt niet voorkeursmerk

Bij de zoektocht naar een nieuwe of gebruikte auto blijkt een koper gemiddeld twee tot drie automerken te overwegen. Opvallend is dat één op de drie autokopers een merk heeft gekocht waar vooraf geen duidelijke voorkeur voor was. “Hier liggen kansen voor autobedrijven. Een derde van de autokopers is nog te beïnvloeden. Voor deze groep zorgen namelijk de prijs, de kwaliteit en speciale aanbiedingen ervoor dat men toch voor een ander merk kiest. De dealer zelf speelt dan een belangrijke rol”, zegt Remco Armee, directeur van Marktplaats Automotive.

Intensieve voorbereiding

De voorbereidingstijd op internet verschilt nogal tussen kopers van een nieuwe auto en die van een occasion. Kopers van een nieuwe auto gebruiken meer informatiebronnen dan kopers van een gebruikte auto en beginnen al zeven weken voor de aanschaf met het bezoeken van online magazines en automerkensites. Kopers van een occasion beginnen zich pas vier weken van tevoren online te oriënteren en gebruiken hiervoor voornamelijk occasionsites. Nieuwe autokopers letten meer op reclames en advertenties dan tweedehands kopers. Adviezen van anderen zijn belangrijker voor kopers van occasions.

 

<< Terug