Nederlanders in 2009 in de ban van gratis spullen

Veel gezocht naar alledaagse spullen en auto’s op Marktplaats.nl

Emmeloord, 8 januari 2010 - 

Nederland is het afgelopen jaar massaal op zoek gegaan naar ‘gratis spullen’. In het overzicht van meest gebruikte zoektermen van Marktplaats steekt dit woord er met kop en schouders bovenuit. In het crisisjaar is daarnaast een duidelijke verschuiving zichtbaar van luxegoederen naar alledaagse spullen als kleding, schoenen en meubelen. Ook tweedehands auto’s waren in 2009 meer in trek dan voorgaande jaren.

Meer dan 53 miljoen keer werd er het afgelopen jaar gezocht naar gratis goederen op Marktplaats. De nummer twee op de lijst, het scootertype ‘Aerox’, volgt op gepaste afstand met bijna 15 miljoen bekeken pagina’s. De iPhone is in Nederland de meest populaire telefoon. De telefoon staat met ruim 12 miljoen bekeken pagina’s op de derde plek in de lijst.

Top 10 zoektermen

1. Gratis
2. Aerox
3. Iphone
4. Kast
5. Uggs
6. Cabrio
7. Laptop
8. BMW
9. Vespa
10. Wii

Auto en huisraad vervangen door tweedehands
Uit de gegevens blijkt dat met name alledaagse goederen populair zijn. De crisis was voor veel Nederlanders reden om op zoek te gaan naar een tweedehands auto of de huidige auto op te knappen met nieuwe of tweedehands auto-onderdelen. Ook de huisraad werd vervangen door tweedehands spullen.

De populairse groepen en rubrieken in 2009 zijn als volgt:

1. Auto’s en auto-onderdelen
2. Huis & Inrichting
3. Kledingmerken
4. Schoenen
5. Speelgoed

Voorkeur voor luxe auto
Uit de populairste zoektermen in de groep Auto’s blijkt dat Nederlanders een voorkeur voor luxe merken hebben. De vijf merken waar in 2009 het meest naar werd gezocht:

1. BMW
2. Mercedes
3. Volkswagen
4. Honda
5. Audi