Gebrek aan kennis ondermijnt vrouwelijk online ondernemerschap

Emmeloord, 8 december 2010 - 

Geld verdienen met een eigen webshop. Tien procent van de Nederlandse vrouwen droomt er van. Gebrek aan kennis en geld weerhoudt hen er echter van de stap naar ondernemerschap daadwerkelijk te zetten. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats onder 1035 vrouwen over online ondernemen.

 

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens iets via internet heeft verkocht. Een kwart zet minimaal één keer per maand iets te koop op het web. Online verkopen kost hen gemiddeld 3,5 uur per week. Nederlandse vrouwen verkopen vooral spullen uit het eigen interieur (40%), kleding en/of schoenen (39%) en boeken (28%). De drie belangrijkste redenen om online te verkopen zijn als volgt:

 

–          Ruimt lekker op (56%)

–          Er kan iets mee worden verdiend (55%)

–          Het is praktisch om vanuit huis te kunnen werken (49%)

 

Leuke bijverdienste

Tien procent van de respondenten geeft aan het liefst zelf een webshop te willen hebben. Deze vrouwen besteden op dit moment gemiddeld 5,7 uur aan online handelen. Het zijn voornamelijk vrouwen jonger dan 35 jaar met een middelbare opleiding. De voornaamste redenen waarom zij een webshop zouden willen:

 

–          Leuke bijverdienste (69%)

–          Mogelijkheid om eigen werktijd in te delen/ flexibel zijn (54%)

–          Kan ik eigen baas zijn (46%)

 

Deze vrouwen ervaren echter bepaalde drempels om de stap naar een eigen webshop daadwerkelijk te zetten. 52 procent ervaart het ontbreken van voldoende kennis als barrière, 47 procent geeft aan dat het ontbreken van startkapitaal een drempel is. Een kwart van deze vrouwen geeft aan de stap naar een eigen webwinkel niet te durven maken.

 

Succesvol worden

Handelssites zijn laagdrempelige platformen waar beginnende ondernemers eenvoudig kunnen handelen. Margot van Minimonkey zegt over haar eerst stappen op Marktplaats: “Ik ontwikkel en verkoop o.a. draagdoeken en –zakken voor baby’s. Op mijn eerste exemplaren had ik zoveel positieve reacties dat ik er meteen 1.000 heb laten maken. Ik had eerder iets op Marktplaats aangeboden dus was ik bekend met de mogelijkheden. De draagdoeken waren binnen no-time verkocht zodat ik een nieuwe partij kon bestellen. Op de Nederlandse markt is internet mijn grootste afzet kanaal en via Marktplaats komt inmiddels zo’n vijfentwintig procent. Inmiddels heb ik mijn baan opgegeven en ben ik fulltime bezig met Minimonkey.”