Omzet via online handelsplaatsen bedraagt in 2010 ruim € 10 miljard

Amsterdam, 28 april 2011 - 

De totale waarde van verhandelde goederen en diensten via online handelsplaatsen bedraagt over heel 2010 naar schatting € 10 miljard. Driekwart daarvan loopt via Marktplaats.nl. Dit blijkt uit onderzoek onder bijna 4600 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research, in samenwerking met Marktplaats.nl.

In 2010 heeft 79% van de internetters in Nederland een online handelsplaats en/of veilingsite bezocht en de helft van hen heeft ook daadwerkelijk een aankoop gedaan via een dergelijke site. In vergelijking met 2007 is het aandeel online handelsplaats kopers gestegen van 35% naar 40%. Consumenten geven aan in 2010 gemiddeld € 580, – via online handelsplaatsen te hebben besteed aan producten en diensten.

In totaal is in 2010 ruim € 10,2 miljard aan producten en diensten verhandeld via online handelsplaatsen of veilingsites. Dit betreft zowel verkopen tussen consumenten onderling (C-t-C) als nieuwe producten (B-t-C). Een derde van de aankopen betreft een nieuw product dat bij een webshop of zakelijke aanbieder wordt gekocht. Eerder dit jaar onderzocht Blauw Research de totale impact van Marktplaats op het Nederlandse MKB. Die impact werd toen beraamd op 6% van de omzet van het MKB.

Producten bepalen het grootste deel van de verhandelde waarde. Diensten, zoals het inhuren van een timmerman of loodgieter, zijn goed voor 5% van de totale verhandelde waarde. Marktplaats is voor zowel producten als diensten de belangrijkste site waar koper en verkoper elkaar vinden.

De meeste handel vindt plaats in de categorie boeken, cd’s, dvd’s en verzamelartikelen. Producten binnen de categorie mobiliteit (zoals auto’s, brommers, fietsen en boten) bepalen het grootste deel van de totale verhandelde waarde op online handelsplaatsen, namelijk ruim 6,8 miljard.

Opzet Online Handelsplaats Onderzoek

Aankopen via online handelsplaatsen en veilingsites worden in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van goederen of diensten, waarbij de oriëntatie en beslissing tot aankoop via een online handelsplaats of veilingsite heeft plaatsgevonden (de levering kan ook per post of bij een particulier aan de deur hebben plaats gevonden). Het onderzoek is in december 2010 uitgevoerd, onder een representatieve groep van 4564 internetters van 18 jaar en ouder.