Autovakantieganger kiest voor Nederland en Nederlandstalige muziek

Amsterdam, 29 juni 2011 - 

Nederlanders die met de auto op vakantie gaan luisteren onderweg het liefst naar Nederlandstalige muziek en popmuziek. Opelrijders hebben een voorkeur voor 100% NL, Volkswagen- en Renaultrijders kiezen voor Radio 538 en Volvochauffeurs luisteren het liefst naar Sky Radio. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats.nl onder 1.160 gebruikers van de advertentiesite. Nederland eindigt nipt bovenaan als het gaat om de favoriete autovakantiebestemming (21,5%), vlak voor Frankrijk (21,2%), Duitsland (14,1%) en Spanje (8,8%).

De auto is nog steeds veruit het populairste vervoermiddel van de Nederlander, blijkt uit het onderzoek: 80% is dit jaar van plan om met de auto op vakantie te gaan. In bijna alle gevallen (89%) is dat een eigen auto, slechts 5% rijdt in een leaseauto van de zaak.

Een verblijf in de natuur is voor bijna een derde (32%) van de Nederlanders de meest ideale vakantie, 29% geeft echter de voorkeur aan een strandvakantie. Vooral Volkswagen- en Mercedesbestuurders gaan voor een strandvakantie; Opel-, Renault- en Volvo-eigenaren geven de voorkeur aan een natuurvakantie.

Waar de Mercedesrijder kiest voor de luxe van een hotel, neemt de Volkswagenbestuurder genoegen met een caravanvakantie, bij voorkeur in Frankrijk, met een focus op het strand. Beiden luisteren op weg daar naar toe het liefst naar Nederlandstalige muziek. De Opelrijder geniet het meest van een natuurvakantie in eigen land, met ook Nederlandstalige muziek uit de autospeakers. De Volvochauffeur heeft een voorkeur voor een natuurvakantie in Frankrijk en luistert tijdens de reis het liefst naar rockmuziek.

Top 3 meest favoriete verblijfsaccommodatie

  1. Appartement
  2. Caravan / camper / vouwcaravan
  3. Gehuurd huisje