Onderzoek InSites: 73% van autokopers kijkt en koopt direct

53% auto’s binnen twee weken verkocht op Marktplaats

Amsterdam, 1 november 2011 - 

De typisch Nederlandse uitdrukking kijken, kijken niet kopen gaat niet op voor de autokopers op Marktplaats. Uit onderzoek van InSites Consulting en Marktplaats onder ruim 500 respondenten blijkt dat 73% van de autokopers aan een keer kijken genoeg heeft om de beslissing te nemen een occasion aan te schaffen. Dit gebeurt na een gerichte zoektocht op internet;  maar liefst 88% zoekt naar een specifieke auto. Wie de auto verkoopt maakt de consument niet uit; 64% overweegt ook aanschaf via een autobedrijf.

Binnen twee weken verkocht
Internet speelt een absolute hoofdrol als het gaat om het kopen van een auto: in maar liefst 93% van de gevallen start de zoektocht naar een auto op internet. Ruim de helft (53%) van de verkopers die hun auto via Marktplaats aanbiedt, verkoopt deze binnen twee weken.

Geen autokennis
Uit het onderzoek blijkt ook dat er een groot vertrouwen is als het gaat om het maken van een testrit: in 27% van de gevallen gaat de verkoper niet eens mee. Opvallend is verder dat de kopende partij voor de testrit vaak iemand mee neemt (71%), maar in het merendeel van de gevallen is dit iemand zonder ruime kennis van auto’s.

Over Marktplaats Auto’s
Met ruim 1 miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats dé autosite met het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Marktplaats voegt aan de advertenties gratis extra informatie toe over de auto’s, samen met de online tips en checklist om de aan- of verkoop van een occasion nog eenvoudiger te maken, is Marktplaats dé plaats voor een succesvolle koop of verkoop van een betrouwbare occasion, met of zonder garantie. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaats.nl.

 

Andere automotive gerelateerde persberichten: