Marktplaats: Nederland maakt zich massaal klaar voor EK voetbal

Bavariajurkje ook dit jaar razend populair op handelssite

Amsterdam, 7 juni 2012 - 

Het aantal Oranje gerelateerde advertenties en zoekopdrachten op Marktplaats is in de aanloop naar het EK voetbal flink gestegen. Zo bedroeg het aantal aangeboden advertenties met ‘oranje’ in de titel op 3 juni 2.089, een stijging van ruim 500% ten opzichte van een maand geleden. Ook advertenties met ‘voetbal’ in de tekst, en het aantal zoekopdrachten met het bekende Bavariajurkje als onderwerp zijn sterk gestegen.

Marktplaatsadvertenties met ‘voetbal’ als onderwerp bereikten afgelopen week een piek. Op 3 juni noteerde de site maar liefst 1.493 nieuw geplaatste advertenties, tegen 411 eind april. Het Bavariajurkje van de gelijknamige bierbrouwer scoorde deze week ruim 1000 zoekopdrachten op één dag. Eind april bedroeg dat aantal nog geen 250; een verviervoudiging. Ook de vraag naar partytenten en tv’s steeg vergeleken met ruim een maand geleden opvallend.

Partytenten en tv’s
“Het laat nog maar eens duidelijk zien dat Nederlanders zich op allerlei manieren voorbereiden op de start van het EK voetbal”, concludeert Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. “Met 1,3 miljoen unieke bezoekers per dag kunnen we op Marktplaats als geen ander zien wat er leeft onder de Nederlanders. De Oranjekoorts stijgt, dat zie je ook terug in de toename van het aantal advertenties met ‘oranje’ in de tekst. Maar ook nieuwe en gebruikte partytenten en televisies doen het meer dan goed. Grote kans dat deze aantallen komende week, wanneer het EK echt is gestart, nog verder stijgen.”