Jaaroverzicht Marktplaats: huis inrichten met tweedehands meubels in opmars

Amsterdam, 2 januari 2013 - 

Aangespoord door de crisis lijken steeds meer mensen hun inrichting en kleding via Marktplaats te kopen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het online handelsplatform. De termen ‘Hoekbank’ en ‘Kast’ maakten afgelopen jaar hun entree in de top 10 van meest gezochte zoekwoorden. Ook werd dit jaar beduidend meer gezocht naar meubels in de landelijke romantische stijl van Rivièra Maison. Met 4,5 miljoen zoekopdrachten steeg het lifestylemerk hiermee van de negende naar de vierde plek in de zoek-top 10. Ook als het gaat om kinderkleertjes zoekt de Nederlandse consument naar ‘meer voor minder’: zo debuteerde het kinderkledingmerk ‘Bengh’ op de negende plaats in de Marktplaats Top 10. ‘Gratis’ blijft net als in voorgaande jaren het meest gezochte trefwoord. Voor damesschoenen werden de meeste advertenties geplaatst, ruim twee miljoen.

113 zoekopdrachten per seconde

Het zoeken naar tweedehands alternatieven en het kopen van gebruikte goederen is de laatste jaren volledig geaccepteerd. Nederlanders gaan steeds bewuster consumeren”, stelt Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. “Tweedehands is niet langer goedkoop, maar gewoon geworden.” De jaarcijfers van Marktplaats onderstrepen deze woorden. In totaal werden in 2012 op Marktplaats ruim 110 miljoen advertenties geplaatst. Ruim drie miljard zoekopdrachten werden gedaan, wat neerkomt op 113 per seconde. Het aantal reacties (op basis van biedingen en e-mails) oversteeg dit jaar 137 miljoen. Gemiddeld plaatsen Nederlanders hiermee bijna zeven advertenties perpersoon en ontvangen zij acht reacties.

De meeste advertenties werden geplaatst in de rubrieken Kinderen en Baby’s (17 miljoen), Kleding Dames (11,3 miljoen) en Huis en Inrichting (11,2 miljoen). Topdag met het meeste aantal geplaatste advertenties op één dag ooit was zondag 4 november. Toen werden 432.557 advertenties geplaatst.

De volledige Top 10 Zoekwoorden op Marktplaats:

  1. Gratis
  2. Automaat
  3. iPhone
  4. Riviera Maison
  5. Bmw
  6. iPad
  7. Cabrio
  8. Kast
  9. Bengh
  10. Hoekbank

Bereik via smartphone groeit naar 20%

In 2012 groeide het mobiele gebruik van Marktplaats van 8% naar 20% van het totale bereik. Met 2,5 miljoen unieke bezoekers bereikt de Marktplaats app 35% van alle smartphone-bezitters in Nederland (Bron: GfK).

De Marktplaats App wordt het meest gebruikt via IPhone, Samsung Galaxy S2 en iPad. De top drie van meest gezochte zoektermen binnen de Marktplaats app wordt aangevoerd door Gratis, gevolgd door iPhone en iPad. Opvallend is dat ook binnen de app de zoekterm Rivièra Maison op de vierde plek staat.

Aantal hybrides verdubbeld in 2012

In 2012 werden in totaal 2.4 miljoen auto-advertenties op Marktplaats geplaatst. Het aantal aangeboden hybride auto’s verdubbelde van ruim 7000 geplaatste advertenties in 2011 naar 15000 in 2012. Het meest aangeboden is de Volkswagen Golf met 237 duizend advertenties. De Golf is daarmee ook de meest bekeken auto, gevolgd door de BMW 3 en de VW Polo. Toch wordt bij het surfen vaak ook nog even een blik geworpen op wellicht minder praktische maar gewilde sportwagens als Toyota Supra, Nissan Skyline en Audi RS 4. Deze auto’s worden minder vaak aangeboden, maar relatief het vaakst bekeken.

275 klussen per dag

Op Marktplaats Klussen werden in 2012 ruim 100.000 klussen geplaatst, ca. 275 per dag, die gemiddeld op zes unieke reacties van een vakman konden rekenen. Het grootste aantal geplaatste advertenties viel dit jaar in de categorie ‘Schilderen, Stuken en Afwerken’ gevolgd door ‘ Keuken, Badkamer en Toilet ‘ en ‘Tuin en Terras’. Een op de drie geplaatste klussen valt binnen deze categorieën. In de categorie Diensten en Vakmensen plaatsten ruim 49.000 vakmensen een advertentie. Gemiddeld werden deze advertenties vijftien keer per week bekeken, wat leidde tot gemiddeld twee leads per week.