Nederland nog niet gewend aan Koningsdag; Beatrix populairste Oranje

Nederland nog niet gewend aan Koningsdag; Beatrix populairste Oranje

Amsterdam, 24 april 2014 - 

Met de eerste Koningsdag voor de deur heeft Nederland nog lang geen afscheid genomen van Koninginnedag. Bijna een jaar na de kroning van Koning Willem-Alexander adverteert ruim een derde op Marktplaats nog steeds met de zoekterm ‘Koninginnedag’ in plaats van ‘Koningsdag’ in hun oranje advertentie.

De overgang naar Koningsdag doet echter niets af aan de populariteit van de feestdag: waar er vorig jaar in de aanloop naar de oranje feestdag nog pieken van 200 Konings- en Koninginnedag gerelateerde advertenties per dag werden waargenomen, zijn er dit jaar al uitschieters van 520 nieuw geplaatste advertenties per dag genoteerd. Dit is een stijging van ruim 150 procent.

Beatrix nog steeds populair
Ondanks haar pensioen, is Prinses Beatrix ook dit jaar de populairste Oranje. Het aantal advertenties met de naam van onze voormalige koningin in de titel is ruim driemaal zo hoog als die van haar zoon. Koning Willem-Alexander maakt dit jaar overigens wel een flinke inhaalslag op zijn vrouw. Waar Koningin Maxima vorig jaar nog stevig op de tweede plaats stond, zag zij het aantal advertentietitels met haar naam dit jaar halveren. Het koningspaar stevent dan ook af op een gedeelde tweede plaats met ruim 3.200 advertenties per royal.

‘Nauwelijks aangeraakt’
Voor de enthousiaste verkopers die zaterdag hun kleedje uitrollen, heeft Marktplaats dit jaar gratis vrijmarktstickers laten drukken. Met teksten als ‘nauwelijks aangeraakt’ en ‘ex-lievelings speelgoed’, kunnen de Koningsdagverkopers hun oranjewaar op een originele manier aanprijzen. Inmiddels zijn er al ruim 50.000 gratis stickervellen op de post gedaan. Op Koningsdag zelf worden er daarbovenop nog eens 100.000 exemplaren uitgedeeld