Potentie Gebruikte Autoprogramma’s groot; bekendheid klein

Onderzoek Marktplaats: 60% occasionkopers onbekend met garantieprogramma van importeur

Amsterdam, 14 mei 2014 - 

Slechts 40% van de occasionkopers is bekend met het bestaan van Gebruikte Autoprogramma’s. Dat blijkt uit onderzoek van MSI-ACI in opdracht van Marktplaats onder 548 respondenten. Het zijn vooral mannen en ouderen (60 jaar en ouder) die bekend zijn met deze garantieprogramma’s. Vrouwen en jongeren tussen de 18-29 jaar zijn het minst op de hoogte. De potentie van dergelijke programma’s is echter groot. Van de occasionkopers die bekend zijn met gebruikte autoprogramma’s is maar liefst 30% bereid meer te betalen voor een occasion met dit garantieprogramma van de importeur dan voor een occasion met een ander type garantie, laat staan voor een auto zonder garantie.

Case Renault Topoccasion

Anderhalf jaar geleden is Marktplaats gestart met het Occasionlabel, waarbij een specifieke omgeving voor importeurs wordt gecreëerd waar gebruikte autoprogramma’s worden geïntegreerd op Marktplaats. Hiermee onderscheiden importeurs en dealers zich beter van het particuliere aanbod. Naast Das WeltAuto voor Volkswagen heeft Renault van oktober 2013 tot en met januari 2014 met het occasionprogramma ‘Renault Topoccasion’ een dergelijke integratie gerealiseerd. De belangrijkste resultaten van deze campagne zijn:

• Een stijging onder Marktplaatsgebruikers van de Top of Mind merkbekendheid (+21%)
• Stijging van de spontane merkbekendheid (+27%)
• Toename in de overweging om gebruik te maken van Renault Top Occasions (+28)

Tijdens het jaarlijkse Automotive Seminar van Marktplaats Zakelijk op 20 mei wordt uitgebreid stilgestaan en inzicht gegeven in de resultaten van dit onderzoek.

Uitbreiding samenwerking Volkswagen, SEAT en Audi
In het eerste kwartaal van 2013 is voor het occasionprogramma Das WeltAuto, een uniform en wereldwijd multibrand occasionprogramma van de Volkswagen Groep, een integratie gestart op Marktplaats. Na een succesvolle pilotperiode heeft de importeur besloten de integratie met Das WeltAuto te verlengen voor Volkswagen en daarnaast uit te breiden met Das WeltAuto voor SEAT en met het nieuwe occasionprogramma voor gebruikte Audi’s: Audi Selectie :plus.

Over Marktplaats Auto’s als onderdeel van Marktplaats Zakelijk
Het team van Marktplaats Zakelijk adviseert het Nederlandse bedrijfsleven, van autobedrijven tot zorgverzekeraars, in het opzetten van de meest effectieve communicatieprogramma’s. Met de 1 miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats dé autosite met het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Per dag worden er zo’n 7.000 advertenties van zowel particulieren als autobedrijven in deze groep geplaatst. Marktplaats voegt aan deze advertenties gratis extra informatie toe over de auto’s, samen met de online tips en checklist om de aan- of verkoop van een occasion nog eenvoudiger te maken, is Marktplaats de plaats voor een succesvolle koop of verkoop van een betrouwbare occasion, met of zonder garantie. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaatszakelijk.nl.