Auto’s voorspellen: Nederland wordt wereldkampioen

Marktplaats Auto’s: WK finale tussen Duitsland (BMW) en Nederland (Volkswagen)

Amsterdam, 10 juni 2014 - 

Afgaand op de voorkeur van autominnend Nederland wordt Nederland wereldkampioen. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan 1000 respondenten, in opdracht van Marktplaats Auto’s. Daaruit bleek dat het Nederlands elftal wordt geassocieerd met een energieke en sportieve Volkswagen; het populairste en meest bekeken automerk op Marktplaats. Duitsland zou tweede worden; respondenten zien de oosterburen als een snelle BMW, na Volkswagen het meeste bekeken automerk op Marktplaats. Gastland Brazilië komt als een sterke Jeep naar voren, maar slaagt er niet in om een finaleplaats te bemachtigen. In het onderzoek werden verschillende eigenschappen toegekend aan veel bekeken auto’s op Marktplaats. Respondenten wezen de auto’s vervolgens toe aan de top 10 favoriete voetballanden op het WK. [Zie ook: INFOGRAPHIC]

Ruim een kwart van de ondervraagden (29,5%) associeert Nederland met Volkswagen, een merk dat gedurende de eerste vier maanden van 2014 maar liefst 59 miljoen keer bekeken is op Marktplaats. Onze oosterburen worden door Nederland gezien als sportieve, snelle en ook ietwat patserige BMW (34,5%), de runner-up in deze WK uitslag. Daarmee zou Duitsland als tweede eindigen op het WK, in een finale tegen Nederland. Terwijl topvoetballer Messi zelf in luxe sportwagens rondrijdt, wordt Argentinië voornamelijk gezien als robuuste Hummer. De rode duivels van underdog België associeerden de ondervraagden het meest met een Smart.

Frankrijk als eigenwijze Citroën , Spanje scoort met een snelle Audi
In Frankrijk zien Nederlandse autoliefhebbers overtuigend een Citroën waaraan de eigenschappen eigenwijs en uitgesproken werden toegekend. Spanje wordt als snelle Audi getypeerd; net zo betrouwbaar en stijlvol als het Spaanse voetbalelftal. Italië wordt onlosmakelijk verbonden aan een sportieve, stijlvolle Alfa Romeo terwijl Suarez met Uruguay meer als een sterke Nissan wordt gezien. Colombia tot slot werd als vernieuwende Toyota getypeerd.

Als het aan Nederlandse autoliefhebbers ligt, staat ons dus een succesvol en spannend WK te wachten. “Laten we hopen dat Nederlandse autokopers een voorspellende blik hebben.” aldus Olivier van Duijn, Directeur Marktplaats. “Een ding is in ieder geval zeker, er is geen andere plek dan Marktplaats waar je zo snel een auto scoort die bij je past.”

 

###

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
De gedetailleerde infographic van Markplaats Auto’s: ‘Als  voetballanden auto’s waren…’ met de WK-uitslag is hier te downloaden. Hoge-resolutie beelden van de geschetste auto’s zijn te vinden op: http://mpperskamer.wpengine.com/alle-autos-hoge-resolutie/


Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Direct Research en gehouden onder 1017 Nederlanders, gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Verschillende persoonlijke eigenschappen werden door de respondenten gekoppeld aan automerken. Die automerken zijn door de respondenten vervolgens verbonden aan de top 10 WK-favorieten*. Op basis van de populariteit van deze automerken op Marktplaats (gemeten door het aantal bekeken advertenties van deze automerken in de eerste vier maanden van 2014) is de WK-uitslag voorspeld.

*Bron gebruikt op 20 mei 2014

 

Over Marktplaats Auto’s
Met 1 miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats dé autosite met het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Per dag worden er zo’n 7.000 advertenties van zowel particulieren als autobedrijven in deze groep geplaatst voor merken als Volkswagen en BMW. Marktplaats voegt aan deze advertenties gratis extra informatie toe over de auto’s, samen met de online tips en checklist om de aan- of verkoop van een occasion nog eenvoudiger te maken, is Marktplaats dé plaats voor een succesvolle koop of verkoop van een betrouwbare occasion, met of zonder garantie. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaats.nl.

 

Voor meer informatie, neem contact op met:

FleishmanHillard
Kitty van Muiswinkel / Amanda Hachmang
Tel: 020- 406 59 48 / 020-406 59 43
E-mail: kitty.vanmuiswinkel@fleishman.com / amanda.hachmang@fleishman.com


als-voetballanden-autos-waren