Nederlanders dromen van Lamborghini’s, maar rijden Volkswagens

Data-analyse Marktplaats Auto’s onthult grote verschillen tussen droomauto versus echte auto

Amsterdam, 18 augustus 2014 - 

Nederlanders dromen van Lamborghini’s, Ferrari’s en Hummers, maar kopen uiteindelijk een Volkswagen, Opel of BMW. Dit blijkt uit een data-analyse van het kijk- en zoekgedrag binnen Marktplaats Auto’s sinds het begin van dit jaar. Terwijl de snelle Lamborghini bovenaan de landelijke droomlijst prijkt, zijn er op regionaal niveau opvallende verschillen. Zo zouden Drentenaren het liefst een stoere Buick in hun bezit hebben, dromen Noord-Hollanders van Hummers en staat de Ferrari in de zuidelijke provincies op de eerste plek. Wit is als populaire autokleur op zijn retour: in tegenstelling tot twee jaar geleden is de droomauto zwart.

“Auto’s kijken op Marktplaats is voor autoliefhebbers een echte hobby. Maandelijks vinden meer dan een miljoen bezoekers hun weg naar Marktplaats Auto’s. Wij waren dan ook benieuwd welke auto de bezoekers het liefst zouden rijden en welke ze daadwerkelijk aanschaffen”, vertelt Hamish Stone, directeur Automotive bij Marktplaats. “We hebben daarom het zoek- en koopgedrag in kaart gebracht door te kijken naar advertenties met de meeste biedingen en e-mails en advertenties die gemiddeld het meest werden bekeken binnen Marktplaats Auto’s.”

Dat Nederlandse autoliefhebbers een voorliefde hebben voor snelle auto’s is opvallend in vergelijking met eenzelfde analyse in 2012. Destijds stonden Rolls-Royces en oldtimers hoog in de Hollandse droom top-5. Aan de koopkant blijven de Nederlanders trouw aan Volkswagen. De volledige top-5 van Nederlandse droomauto’s en auto’s die Nederlanders daadwerkelijk kopen op basis van de data-analyse, ziet er als volgt uit:

Nederlanders dromen van Lamborghini’s, maar rijden Volkswagens