Marktplaats helpt gebruikers via chatbot

3 augustus 2017 - 

Snel antwoord op de meest gestelde vragen, met een muisklik te vinden. Dat is het doel van de nieuwe Marktplaats chatbot. Deze week start het handelsplatform een test met deze nieuwe techniek onder de helft van alle gebruikers. Iedere dag zoeken Marktplaatsgebruikers antwoord op vragen over onder meer het plaatsen of verwijderen van advertenties of het betalen en versturen van producten. Het antwoord op deze vragen is te vinden op de Help & info pagina’s van het platform. De nieuwe chatfunctie op deze pagina’s biedt gebruikers nog sneller en gemakkelijker antwoord. Vooralsnog biedt de chatbot antwoord op de meest gestelde vragen. Indien de test succesvol verloopt verwacht Marktplaats de chatfunctie over enkele weken voor alle gebruikers beschikbaar te  stellen.

Chatbot is zelf-lerend systeem
Tijdens de testperiode is de chatfunctie beschikbaar voor ongeveer de helft van alle Marktplaats gebruikers. Op dit moment biedt de chat antwoord op de honderd meest gestelde vragen van Marktplaats-gebruikers, maar de chatbot leert elke dag bij. Hoe meer bezoekers gebruik maken van de chat, hoe sneller deze leert om nieuwe woorden en synoniemen te herkennen en die te koppelen aan de juiste informatie.

Antwoord op maat
De chatbot is in staat om in een gesprek de bezoeker snel bij de gewenste informatie te brengen en daarnaast ook nog eens een inschatting te maken hoe uitgebreid het antwoord moet zijn. De ene gebruiker wil snel antwoord op een korte vraag, de ander heeft behoefte aan meer uitgebreide informatie. Naar verwachting zullen gebruikers via de chatfunctie meer antwoorden op maat krijgen.