CEO Olivier van Duijn verlaat na 8 jaar Marktplaats

12 september 2018 - 

Vandaag maakte Olivier van Duijn, CEO Marktplaats en 2dehands.be/2ememain.be bekend dat hij na een periode van 8 jaar het bedrijf gaat verlaten. In de afgelopen jaren transformeerde Marktplaats onder leiding van van Duijn van een succesvol digitaal prikbord voor tweedehands producten naar een e-commerce handelsplaats waar de ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand terecht kunnen voor een goede deal voor zowel gebruikte als nieuwe producten. De nieuwe koers leverde vorig jaar een groei van het verkeer naar het platform op van 20%. En ook op de Belgische markt maakt het bedrijf een sterke groei door. De opvolger van van Duijn wordt binnen enkele weken gepresenteerd, na een overdrachtsperiode verlaat Olivier van Duijn op 1 november het bedrijf.

Na acht jaar goed moment voor afscheid
Olivier van Duijn: “ Ik ben nu acht jaar werkzaam bij ebay en ik heb binnen Marktplaats en 2dehands.be verschillende cycli meegemaakt. De laatste drie jaar waren extra interessant door de enorme transformatie waar de hele organisatie doorheen is gegaan. We hebben samen gewerkt aan een blauwdruk waardoor de organisatie zich nu en in de toekomst makkelijk kan aanpassen en kan profiteren van nieuwe kansen en technologieën. Dit is een mooi moment om afscheid te nemen en iemand anders het roer te geven op weg naar de volgende mooie kansen.

Van passief naar actief
Marktplaats werd in 1999 opgericht en was de eerste website waar consumenten eenvoudig online onderling konden handelen. Al snel stonden er tienduizenden advertenties online voor de meest uiteenlopende producten. Inmiddels verschijnen er dagelijks 350 duizend nieuwe advertenties op het platform. Olivier van Duijn: “Met de sterke groei van e-commerce en social media zagen wij enkele jaren geleden een snel veranderend verwachtingspatroon bij consumenten. Marktplaats moest gebruikers actiever gaan helpen om succesvol te zijn op het platform. Dit heeft geleid tot tal van innovaties die het handelen op Marktplaats nog makkelijker en sneller maken en het 19 jaar oude platform een tweede jeugd brengen.”

In de afgelopen twee jaar lanceerde Marktplaats in een hoog tempo nieuwe mogelijkheden, zoals Marktplaats berichten, waarmee gebruikers eenvoudig met elkaar kunnen chatten. Persoonlijke feed, een gepersonaliseerde selectie van advertenties, Betaalverzoeken, Gelijk Oversteken Service, fotoherkenning en prijsinformatie. Momenteel wordt er druk getest met Marktplaats ervaringen, een beoordelingssysteem waar kopers en verkopers hun handelservaringen met anderen kunnen delen.

Nieuwe organisatie structuur en manier van werken
De versnelde innovatie op de handelsplatformen in België en Nederland is mogelijk door een volledig nieuwe organisatie structuur, cultuur en manier van werken. De besluitvorming en prioritering ligt niet meer bij een centraal management team, maar ligt bij de teams zelf die zijn samengesteld aan de hand van de klantreis van gebruikers.
Daarbij houden zij vast aan een visie, de Big Hairy Audacious Goal (BHAG): Kopers en verkopers moeten een deal kunnen sluiten binnen 5 minuten, met een glimlach. De groei in het verkeer en aantal bezoekers laat zien dat de innovaties goed aanslaan.