Admarkt, het Cost-per-Click advertentiesysteem waarmee advertentiecampagnes op Nederlandse grootste handelsplatform Marktplaats worden ingezet en beheerd, slaat haar vleugels uit. Het in Nederland ontwikkelde zakelijke advertentieproduct is succesvol uitgerold op haar Deense zustersite DBA onder de noemer TopAnnoncer. Dit is na Marktplaats het eerste eBay -platform, dat gebruik maakt van het advertentiesysteem dat voor de zakelijke verkoper is ontwikkeld. DBA is ooit begonnen als een papieren uitgave en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste online handelsplatform van Denemarken[1] met meer dan 1 miljoen unieke bezoekers per maand.
Cross border groot in Denemarken
De afgelopen maanden heeft het Nederlandse team nauw samengewerkt met het Deense team om de strategie uit te zetten en het product af te stemmen op lokale wensen. “Minder steden, minder mensen en grotere afstanden, betekenen een andere geografische lay-out, wat een andere dynamiek geeft aan lokaal winkelen”, vertelt Annemarie Buitelaar, hoofd Admarkt bij Marktplaats. “Een ander opvallend verschil met het Nederlandse handelsklimaat is dat cross border trading groot is in Denemarken. Dat heeft tot gevolg dat de Deense webwinkelier minder investeert in de eigen webshop. Een platform als DBA is dan een belangrijk verkoopkanaal voor zakelijke verkopers in Denemarken”, legt Buitelaar uit.
Internationale expansie
De uitrol in Denemarken is tevens een belangrijke test voor de internationale ambities van Admarkt binnen eBay. Annemarie Buitelaar legt uit: “Het Nederlandse online handelsklimaat is een geschikte proeftuin geweest om Admarkt te ontwikkelen en optimaliseren. De succesvolle uitrol in Denemarken heeft laten zien dat het product internationale potentie heeft. We kijken momenteel naar andere eBay landen waar we onze expertise met het Cost-per-Click advertentiesysteem kunnen inzetten om zakelijke verkopers verder te helpen met hun verkoopactiviteiten.”