Aantal Barbie-advertenties met 89% toegenomen
Nederlanders zijn in de ban van Barbie. Dat merkt ook Marktplaats. Een maand na de film-release werd er zo’n 225.000 keer het woord ‘Barbie’ ingetypt in de zoekbalk op het handelsplatform. Een maand eerder werd er nog 84.000 keer naar ‘Barbie’ gezocht. Naast de vraag schoot ook het aanbod omhoog. Het aantal advertenties met Barbie in de titel verdubbelde van zo’n 10.500 naar ruim 20.000 nieuw geplaatste advertenties.
Naast Barbiepoppen, -huisjes, -kleding en andere Barbie-producten lijkt de Barbietrend op dit moment zelfs een plekje te verwerven in het dagelijkse leven. ‘Alles wat roze is’ wordt momenteel op Marktplaats tot Barbie-item gebombardeerd. Zowel zakelijke verkopers als particulieren spelen massaal in op de hype. Advertenties van onder andere een knalroze levensgroot kunstpaard, een camera, een bank, een spiegel, een fiets, een auto, een elektrische scooter tot een roze elektrische step passeren de revue.
‘Marktplaats kleurt roze’
Eerder sprak de online handelssite al haar verwachtingen uit dat vraag- en aanbod van Barbie op het platform zal stijgen. “Maar dat de handel naar alles wat maar met Barbie te maken heeft, ondanks de vakantieperiode, zo snel groeit, verrast ons ook”, zegt Aleksandra Vidanovski, woordvoerder van Marktplaats. “Als je nog oude Barbiepoppen hebt die thuis liggen te verstoffen, dan is dit hét moment om je Barbie te verkopen. Wanneer de pop nog perfect in de doos zit, stijgt de waarde”, vult Vidanovski aan.