Vanaf vandaag kunnen alle gebruikers op Marktplaats gebruik maken van de Gelijk Oversteken Service. Dit geeft kopers en verkopers zekerheid van betaling en verzending bij het handelen op afstand. Wanneer de verkoper binnen Marktplaats Berichten een betaalverzoek verstuurt aan de koper, kan hij of zij eenvoudig de Gelijk Oversteken Service aanzetten.
Zekerheid van betaling en verzending in drie stappen
De Gelijk Oversteken Service, die wordt aangeboden in samenwerking met partner Online Betaalplatform (OBP), is in de afgelopen twee maanden uitvoerig getest. Hierbij heeft Marktplaats gebruikers gevraagd om feedback te geven. Met deze hulp is het gebruik van de service verder verbetert en hebben kopers en verkopers binnen drie stappen meer zekerheid van betaling en verzending.
1. Stuur of vraag om een betaalverzoek
Door gebruik te maken van een betaalverzoek met iDEAL via Marktplaats kunnen kopers en verkopers direct in hun chatgesprek de betaling afhandelen. Het uitwisselen van bankgegevens is niet meer nodig. OBP controleert vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Zodra de betaling is gedaan ontvangen beide partijen direct een bevestiging. Bij Gelijk Oversteken wordt de betaling eerst geparkeerd op een tussenrekening van OBP.
2. Verzend het pakket
Na ontvangst van de betalingsbevestiging kan de verkoper direct het pakket verzenden. Hierbij dient de verkoper altijd gebruik te maken van een track & trace code. Hiermee kan de verkoper te allen tijden laten zien waar het pakket is.
3. Verkoper zijn geld, koper zijn product
Op het moment dat de koper de ontvangst van het pakket meldt, maakt OBP het betaalde bedrag over aan de verkoper. Als de koper geen bevestiging stuurt, wordt het geld na zeven dagen automatisch vrijgegeven aan de verkoper. Ontvangt de koper niets, dan controleert OBP met track & trace code de status van de verzending. Kan de verkoper geen track & trace code overleggen, dan stort OBP het aankoopbedrag terug op de rekening van de koper.
10 jaar LMIO – Innovatie op basis van praktijkervaring
De Gelijk Oversteken Service werd officieel gelanceerd tijdens de viering van de 10-jarige samenwerking tussen de Politie, het Openbaar Ministerie, Marktplaats en andere marktpartijen. Gezamenlijk trekken zij op in de bestrijding van internet oplichting. Uit deze samenwerking is in 2010 het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) ontstaan. Het LMIO maakt het niet alleen makkelijker voor consumenten om aangifte te doen op het moment dat zij slachtoffer zijn van online oplichting. Het heeft ook tot doel het opsporen van daders veel efficiënter te maken en het helpt marktpartijen, zoals Marktplaats, bij het verder verbeteren van het platform om oplichting zoveel mogelijk tegen te gaan. De ontwikkeling en lancering van de Gelijk Oversteken Service is een goed voorbeeld van een dergelijke innovatie.
Lancering Gelijk Oversteken Service. Vlnr.: Gijs van de Linden (Projectleider LMIO), Olivier van Duijn (CEO Marktplaats) en Maurice Jongmans (CEO Online Betaalplatform)
Tijdens de bijeenkomst bespraken de aanwezige gasten van de Politie, Openbaar Ministerie, banken en online handelsplaatsen over de huidige stand van zaken in de strijd tegen online oplichting. Bijvoorbeeld in de strijd tegen valse webshops of oplichting door middel van valse betaalapps. Gezamenlijk werd ook gekeken naar de toekomst en hoe er nog beter en sneller ingespeeld kan worden op toekomstige nieuwe vormen van online fraude. En hoe er nog meer marktpartijen betrokken kunnen worden bij de samenwerking met het LMIO.